Konkurs na jesienne dni. Inscenizacja wiersza T. Kubiaka "Pan listopad" PDF Drukuj Email

  Dnia 23 listopada odbył się konkurs przyrodniczy na jesienne dni. Najpierw dzieci wystąpiły w inscenizacji pt. „Pan listopad”. Mali aktorzy wywiązali się ze swojego zadania znakomicie. Świetnie opanowali role. Zaprezentowali się w ciekawych i barwnych strojach pór roku i różnych zwierząt. Kolejnym etapem konkursu było rozwiązywanie zagadek przyrodniczych o warzywach, zwierzętach, zjawiskach przyrody, drzewach, krzewach, porach roku . Uczestnicy konkursu naśladowali różne zwierzęta, a pozostali odgadywali ich gatunek. Na zakończenie odbył się konkurs na wspólny plakat „Jesień”.
  Głównym celem działań było ukazanie dzieciom różnych form spędzenia czasu: artystycznej – inscenizacja, prezentacja strojów, zabawa i umysłowej – zagadki. Dzieci kształtowały umiejętność współpracy i przeżywania wspólnej zabawy.

 

 


 


Cele:
Dziecko:
- wypowiada się na temat oglądanej inscenizacji,
- uważnie słucha tekstu - inscenizacji,
- posługuje się posiadaną wiedzą  z zakresu przyrody,
- odbiera rywalizację jako bodziec motywujący do pełniejszego wykorzystywania posiadanej wiedzy,
- jest odpowiedzialne za zadanie wykonane w grupie.
 REGULAMIN KONKURSU
1.    W konkursie biorą udział zespoły 5-osobowe.
2.    Każdy zespół losuje  zagadki z dowolnej tematyki.
3.    Grupa może naradzić się przed udzieleniem odpowiedzi, jednak nie dłużej niż 1 minutę. Po tym czasie nie udzielenie odpowiedzi spowoduje przyznanie 0 punktów zespołowi. Za poprawną odpowiedź grupa dostaje 1 punkt.
Harmonogram zajęć:
I przygotowanie inscenizacji
1.    Wybór utworu.
2.    Piękne czytanie nauczyciela.
3.    Omówienie, wyróżnienie postaci, zdarzeń, określenie nastroju.
4.    Wybór przez dzieci techniki wykonania inscenizacji (żywy plan).
5.    Przygotowanie rekwizytów, strojów - pomoc rodziców.
6.    Podział ról.
7.    Przygotowanie zaproszeń dla kolegów z klasy.
II Przedstawienie
1. Podział dzieci na dwie grupy:
- część dzieci siedzi po stronie widowni,
- druga grupa na scenie.
2. Inscenizacja wiersza T. Kubiaka pt. ,, Pan Listopad ”.

„Pan Listopad”
Miś: I co pan narobił,
Panie Listopadzie?
Z drzew strąciłeś liście
I w polu i w sadzie.
Jeż: Już się na gałęziach
Jabłuszka nie chwieją.
Zając: Zacinają deszcze,
Wiatry chłodne wieją.
Mysz: Uschnięte łodygi
Zostały w ogrodach.
Biedronka: Czy Ci nie żal kwiatów
Czy Ci ich nie szkoda?
Wiewiórka: Wysłuchał Listopad
Uśmiechnął się grzecznie.
Listopad: Trudno przecież lato
Nie może trwać wiecznie.
Każda pora roku
Ma swoje zwyczaje
(wchodzą na scenę kolejne pory roku, by się zaprezentować)
Zimą śnieżek pada
Wiosną śnieżek taje
Lato jest zielone
A gdy trawa zżęta
Dodasz jesień - i już
Cały masz kalendarz.
3. Krótkie omówienie przedstawienia. Podziękowanie dzieciom.

 

III Konkurs na jesienne dni.

ZAGADKI DO LOSOWANIA
•    DRZEWA I KRZEWY

Jedziemy na wakacje, bo zakwitły już…
    /akacje/
 Jak się to drzewo nazywa, które się białą korą okrywa?
    /brzoza/
Gdy jest stary, pień ma gruby. Dzik nasiona jego lubi.
    /dąb/
Które drzewo, co dzień łzy leje, choć mu się żadna krzywda nie dzieje?
    /wierzba/

 Fioletowe, drobne kwiatki, każdy z nich ma cztery płatki. Jeśli jednak pięć odszukasz – już cię szczęście nie oszuka.
    /bez/
Co to jest? Nie drzewo, lecz roślina, gałęzie od ziemi rozpina?
    /krzew/
Kto chce doczekać pociechy? Kto chce jeść moje orzechy? Niech mnie nie łamie, nie zgina. O to was prosi – kwitnąca…
    /leszczyna/
•    WARZYWA

Czerwony brzuszek i ogonek mały. Będzie z niego pewnie barszczyk doskonały.
    /burak czerwony/
 Jakie warzywo, chociaż niewielkie, wyciśnie z oczu słoną kropelkę? Więc gdy je pokroić się chce, to chronić trzeba oczy swe.
    /cebula/
Nie jest skoczkiem, ma tyczkę, przerośnie ogrodniczkę. Zdobi działki, ogródki, w nazwie ma trzy nutki.
    /fasola/
Okrągła głowa zielona z soczystych liści złożona.
    /kapusta/
Dobra gotowana, dobra i surowa. Choć nie pomarańcza, a pomarańczowa. Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk i pociągniesz mocno, wnet z ziemi wyskoczy.
    /marchew/
 Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w beczce leży kiszony.
    /ogórek/
Każdy z was odgadnie łatwo tę zagadkę, ma bielutki korzeń i zieloną natkę.
    /pietruszka/
Z wierzchu czerwona, a w środku biała. Kiedy ją jadłeś, w język cię szczypała.
    /rzodkiewka/
Różne na świecie istnieją „łaty”: żółte, czerwone lub łaty w kraty. Lecz nie ma na pewno smaczniejszej „łaty”, niźli zielony listek…
    /sałata/
 Kwitnie w ogrodzie słoneczko złote, będą w nim smaczne nasiona potem.
    /słonecznik/
•    ZWIERZĘTA

 Że sam był cielęciem, teraz nie pamięta. Na prawo i lewo fuka na cielęta.
    /byk/
 Ten łakomczuch nie na darmo chomikował w norze ziarno. W zimie swymi zapasami mógł posilić się czasami.
    /chomik/
 Coś z architekta ma i coś z drwala, żeby wznieść tamę, drzewa obala.
    /bóbr/
Stoi przy krowie, ogonem miele. Każdy z was powie, że to jest…
    /cielę/
Na wyścigach galopuje, pole orze lub bronuje. Sianko jada, lubi owies. A co jeszcze? Ty dopowiedz.
    /koń/
Ma cztery łapki, ogonek, dwa uszka. Gdy śpi, podobny jest do kłębuszka. Gdy się obudzi, zawoła – miau. Zimą przy piecu wciąż by się grzał.
    /kot/
Cztery nóżki, małe różki. Skacze, brykam i figluję. Kapista mi bardzo smakuje.
    /koza/
Któż to pod ziemią ryje swym pyszczkiem? Kto dziś pędraki pozjadał wszystkie? Kto nam ogórki pięknie przekopał? Czyja to w końcu była robota?
    /kret/
Choć się zielonej trawy naje, to jednak białe mleko daje.
    /krowa/
Ma długi uszy, futerko puszyste/ ze smakiem chrupie sałaty listek.
    /królik/
Jest królem – nie w koronie. Ma grzywę – nie jest koniem. Przeraża swym rykiem nawet zwierzęta dzikie.
    /lew/
Chytrus niego nie lada, do kurników się zakrada.
    /lis/
Ma długi ogonek, oczy jak paciorki. Gdy kota zobaczy, ucieka do norki.
    /mysz/
Kiedy ciepła wiosna stopi śnieg i lód, on budzi się ze snu i pyta o miód.
    /niedźwiedź/
Mieszka w budzie blisko ludzi, ze swym panem wszędzie pójdzie. Umie służyć, łapę poda. Domu strzeże jak gospodarz.
    /pies/
Mieszka wśród lasu, orzeszki zjada, w dziupli na zimę zapasy składa.
    /wiewiórka/
Szare futro, długie uszy, ogonek nieduży. Gdy się w krzakach coś poruszy, zmyka aż się kurzy!
    /zając/
Ktoś jej futro wymalował w paski czarno – białe. O jakim zwierzątku mowa, wiecie doskonale.
    /zebra/
Nie chodzą, lecz skaczą nad stawem mieszkają. Gdy wieczór zapadnie, na głosy kumkają.
    /żaby/
Choć posiada pancerz, wcale nie wojuje. Choć ma cztery nogi, wolno spaceruje.
    /żółw/
Ma długą szczecinę. Jest świnki kuzynem. Zjada żołędzie, gdy przyjdzie jesień. Można go spotkać w polu lub w lesie.
    /dzik/
•    PORY ROKU I ICH  OZNAKI. RÓŻNE ZJAWISKA.

W pewien ranek majowy spadł dzieciom na głowy. Spadły na kwiaty i liście ciepło, krótko, rzęsiście.
    /deszcz/
Wiosną na drzewie rozwija się z pąka. Jesienią złoty po świecie się błąka.
    /liść/
Coś kuleczka jest brązowa, liść zielony w sobie chowa.
    /pąk/

Kiedy błyska, kiedy ulewa, kiedy wicher łamie drzewa, to już znak, że idzie duża, wielka i groźna…
    /burza/
Czy wiesz, jaka to pora roku zwie się pośród ludzi, gdy słonko późno spać idzie, a wcześnie się budzi?
    /lato/

Białe nitki miesiąc wrzesień nad polami z wiatrem niesie.
    /babie lato/
Płynie po niebie mała lub duża, gdy słońce skryje, świat się zachmurza.
    /chmura/
Nie widać nic od samego rana, ziemia jest jakby mlekiem oblana. Lecz nie martwcie się, to nie szkodzi, bo słońce wróci za kilka godzin.
    /mgła/
Choć go nie widać, znać, że siłę ma. Łamie w gniewie drzewa, chmury niebem gna.
    /wiatr/
Zgadywanka ruchowa „Jakie to zwierzę?”.
Przedstawiciele grup losują kartkę z nazwą zwierzęcia i naśladuje je. Pozostałe dzieci z grupy odgadują nazwę zwierzęcia. Za poprawną odpowiedź grupa otrzymuje dodatkowy punkt.

 

 kotmysz 
osa
 wilk kaczka
 wąż
 kurczątko     paw     wilk

Konkurs na wspólny plakat – „Jesień”.
W grupie dzieci wykonują wspólny plakat, prezentują swoje prace. Jury nagradza każdą pracę.
Konkurs piosenki o jesieni.